شرح خدمات طراحی

طراحی                                              
طراحی ساختمان :
مهندسین مشاور اقلیم سازه ماندگار آمادگی ارائه خدمات طراحی انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی، ورزشی، بهداشتی و درمانی- آموزشی، فرهنگی، مذهبی و از این دست را دارد. خلاصه فرایند خدمات به شرح ذیل می باشد؛
- دریافت اطلاعات پایه و تهیه مبانی طرح
- انجام مطالعات اولیه و تعیین اهداف پروژه
- بررسی عوامل محیطی و اقلیمی
- شناسایی کامل اجزاء عملکردی ساختمان
- تهیه برنامه فیزیکی (کالبدی) طرح
- تهیه طرح شماتیک (پلان ها، نماها و فرم)
- طراحی جزئیات اجرایی طرح (معماری، سازه، برق و مکانیک)
- متره و برآورد طرح


شرح :
1- دریافت اطلاعات پایه و تهیه مبانی طرح
پس از ابلاغ هر بخش از کار ،  پروژه مشاور نسبت به دریافت اطلاعات پایه از کارفرما اقدام نموده و شرح نیازمندیهای طرح را با هماهنگی با کارفرما و بهره بردار در قالب فرم مبانی طرح تهیه مینماید. مبانی طرح شامل تعداد و حدود متراژ ساختمان ها و محوطه سازی و سایر نیازمندیهای پروژه ، حدود بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه، معیارهای خاص در طراحی معماری،سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی و نیز محوطه می باشد. فرآیند رسیدن به این موارد به طور کلی در بخش های زیر قابل تقسیم است :
الف) انجام مطالعات اولیه و تعیین اهداف پروژه
ب) بررسی عوامل محیطی و جغرافیایی
ج) شناسایی کامل اجزای عملکردی ساختمان
 د) برنامه کالبدی طرح

2- مطالعات مرحله اول
 پس از تصویب مبانی طرح، مشاور نسبت به انجام مطالعات مرحله اول در دو بخش شناسایی و بررسی اولیه و تهیه طرح مقدماتی اقدام نموده ومطابق شرح خدمات تیپ نسبت به بررسی دقیق شرایط و ضوابط اقدام و نتیجه در قالب گزارش مطالعات به کارفرما ارائه میگردد. رئوس خدمات در بخش اول (شناسایی و بررسی اولیه) به شرح کلیات ذیل میباشد:
- گردآوری اطلاعات و انجام مطالعات پایه شامل: بررسی زیرساختهای موجود از قبیل آب و فاضلاب ، برق،گاز، مخابرات، راه و از این دست، بررسی طرح های بالادست نظیر طرح جامع یا تفضیلی یا هادی، بررسی کلی ساختار زمین شناسی، گسلها، آبهای زیر سطحی ،مطالعه اقلیمی و جغرافیایی
- بررسی و شناسایی کالبدی و ضوابط و مقررات شامل : بررسی معماری بومی و جدید منطقه، وضعیت احداث مستحدثات منطقه، ضوابط و مققرات بالادستی، تعیین معیارها و آیین نامه ها
-  بررسی و مطالعه مصالح و روشهای ساخت شامل: انواع مصالح ساختمانی و تاسیساتی ، منابع تامین مصالح و فواصل حمل، سیستمهای مناسب سازه و روشهای ساخت متداول، وضعیت مهارت نیروی انسانی منطقه
- بررسی سیستم تاسیساتی و تجهیزاتی شامل: تعیین تامین کنندگان مجاز و معتبر ، فهرست تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز، ضرورتهای فنی، مقایسه فنی و اقتصادی سیستمها.
- برنامه ریزی فیزیکی شامل: محاسبات نیاز حال و آینده، ارائه برنامه فضایی و تفصیلی فیزیکی و روابط مربوطه، تهیه دیاگرام اجزای مختلف ساختمان، مقایسه فنی و اقتصادی و ارائه گزینه برتر.
- تهیه طرح شماتیک: طراحی سیمای کلی ساختمان (کانسپت طرح) در قالب طرح سه بعدی ساختمان، جانمایی ساختمانها
- نتیجه گیری و ارائه گزارش نهایی مطالعات مرحله اول
 
3- تهیه طرح مقدماتی
رئوس خدمات در بخش دوم (تهیه طرح مقدماتی) به شرح کلیات ذیل میباشد:
- مطالعات تکمیلی شامل: بازدید مجدد از سایت (درصورت نیاز)، تعیین و تدقیق شرح خدمات سایر مشاورین نظیر مشاور ژئو تکنیک یا نقشه برداری، جمع آوری سایر اطلاعات تکمیلی، ارائه گزارش تکمیلی در مورد روش ساخت و مصالح مصرفی
- مطالعات و طراحی معماری شامل: تکمیل و تدقیق نیازمندیهای حال و آینده، تدقیق جانمایی و طرح محوطه و راه ها، مطالعات نهایی ارتباطات افقی و عمودی، نورگیری، سیستمهای تاسیساتی و مقررات ایمنی، طراحی معماری ساختمان و محوطه با هماهنگی بخش سازه و تاسیسات مکانیکی و برقی
- مطالعات و طراحی سازه شامل: تعیین مبانی طراحی سازه و استانداردهای بارگذاری و طراحی، تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح، طراحی مقدماتی سازه و تعیین حدود ابعادی المانهای سازه
- مطالعات و طراحی تاسیسات برقی و مکانیکی شامل: تعیین مبانی طراحی و استانداردها، مطالعه سیستمهای مختلف ، برآورد نیازهای تاسیساتی نظیر آب مصرفی، فضای سبز، آتش نشانی ، برق و سوخت و غیره، طرح اولیه تاسیسات بهداشتی، تهویه مطبوع، روشنایی و برق رسانی، مخابرات و شبکه، اعلام حریق ، اتصال زمین و برقگیر، تهیه طرح تاسیساتی، تعیین مشخصات تجهیزات تاسیساتی و مقایسه فنی و اقتصادی و ارائه گزینه برتر.
- تهیه نقشه های مقدماتی شامل پلانها، نما ها و مقاطع و ...
- ارائه گزارش نهایی مطالعات مرحله اول
 
4- مطالعات مرحله دوم
پس از تایید وتصویب مطالعات مرحله اول، مشاور نسبت به انجام خدمات مهندسی تفصیلی اقدام می نماید این خدمات شامل رئوس کلی ذیل می باشد:
- انجام محاسبات فنی  مطابق استانداردها و ضوابط فنی و قانونی، محاسبات فنی شامل معماری، سازه و تاسیسات
- تهیه نقشه های اجرایی
 - مشخصات فنی عمومی و خصوصی
- تهیه متره و برآورد هزینه اجرای عملیات
- تهیه برنامه زمانی اجرای پروژه
- ارائه اسناد مناقصه
 

 طراحی داخلی                                    
بنا به نیاز کارفرمایان ، مهندسین مشاور اقلیم سازه ماندگار آمادگی دارد معماری داخلی انواع فضاها را براساس عملکرد مورد انتظار طراحی نماید.
خلاصه فرآیند خدمات معماری داخلی به شرح ذیل می باشد؛
-   شناسایی دقیق عملکرد فضا و انتظارات بهره برداران
-   بررسی محدودیت های فضا
-   تهیه طرح به صورت سه بعدی (پرسپکتیو)
-   طراحی جزئیات اجرایی طرح
-   متره و برآورد طرح
 
طراحی شهری                                     
 طراحی شهری فرآیندی است که به شکل‌دهی فیزیکی بافت‌های مختلف شهری و روستایی منجر می‌شود. طراحی شهری با رویکرد ساختارگرایی به ایجاد اماکن متعدد می‌پردازد. این فرآیند طراحی ساختمان‌ها، فضاها و چشم‌اندازها را در برمی‌گیرد و نهایتا جریانی را به راه می‌اندازد که به عمران و آبادی شهری کمک می‌کند.
مهندسین مشاور اقلیم سازه ماندگار  آمادگی دارد در زمینه طراحی شهری خدمات خود را به کارفرمایان ارائه نماید.
خلاصه فرآیند خدمات این بخش به شرح ذیل می باشد؛
-   جمع آوری اطلاعات میدانی
-   جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای
-   تهیه و تدوین گزارش جامع درخصوص تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و تدوین سیاست گذاری
-   تهیه طرح مقدماتی براساس اطلاعات پایه و سیاست گذاری طرح
-   تهیه طرح نهایی

شهرسازی                                          
مهندسین مشاور اقلیم سازه ماندگار آمادگی دارد در زمینه پروژه های شهرسازی بر اساس شرح خدمات همسان و غیر همسان خدمات لازم را با بهترین کیفیت  به کارفرمایان ارائه نماید.
شهرسازی عبارت است از مطالعه، طرح‌ریزی و توسعه شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری. آنچه که به طور معمول در شهرسازی صورت می‌گیرد، طراحی، تقویت و تنظیم فضا به منظور ایجاد توسعه‌ای موزون است. دانش شهرسازی‌ به‌ بررسی‌ کلیه‌ تحولات‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فیزیکی‌ یک‌ شهر می‌پردازد و تلاش‌ می‌کند که‌ روابط‌ موجود در یک‌ شهر را در قالب‌ یک‌ نظام‌ هماهنگ‌، مدیریت‌ و سازماندهی‌ کند.
 از جمله خدمات قابل ارائه در این بخش می توان به موارد زیراشاره کرد:
-   تهیه طرح های جامع
-   تهیه طرح های تفصیلی
-   تهیه طرح های هادی روستایی
 
طراحی نماد و سردر                              
 هر ساله ده ها مجسمه و اثر حجمی به وسیله شهرداری ها و ارگانهای مختلف در فضای شهری و بویژه میادین شهرهای بزرگ و كوچك كشورمان نصب می‌شود، این حركت در صورتی كه به خوبی هدایت شود می‌تواند سهم مهمی در ارتقاء كیفیت این فضا ها داشته باشد.  غنای زندگی هنگامی پدید می‌آید كه معنویت هنری در محیط های شهری فراهم باشد. یادمان ها و المان ها می‌توانند نقش بسزایی در غنی ساختن زندگی شهری از طریق بیان هنری داشته باشند. عملكرد اصلی آن ایجاد حس مكان و هویت تعریف شده و ارتقای روحیه خاص در فضا با تقویت روحیه یك فضا می‌باشد.
کادر مهندسین مشاور اقلیم سازه ماندگار با توجه به سوابق خود آمادگی ارائه خدمات به کارفرمایان دارد. خلاصه فرآیند خدمات در این بخش به شرح ذیل می باشد:
-   بررسی نیازمندی های کارفرما
-   خلق ایده ها
-   تهیه طرح به صورت سه بعدی (پرسپکتیو)
-   طراحی جزئیات اجرایی
-   متره و برآورد طرح

طراحی منظر                                       
 معماری منظر شاخه ای از معماری است که با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده و بهره مندی انسان سروکار دارد و به فضای بیرونی - چه از دیدگاه محیط زیست و طبیعت، چه از دیدگاه رابطه آن با زندگی انسان و چه از دیدگاه هنر و زیبایی شناسی - می پردازد.
حوزه فعالیت معمار منظر را می توان در حیطه های زیر خلاصه کرد:
-   برنامه ریزی برای توسعه های جدید از لحاظ فرم و مقیاس
-   طراحی منظر خیابان ها و زیر ساخت های عمومی شهری
-   طراحی محوطه برای مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها و ...
-   طراحی پارک های عمومی، پارک های موضوعی و فضاهای ورزشی
-   طراحی محوطه های مسکونی، شهرک های تجاری و صنعتی
-   برنامه ریزی برای ساخت بزرگراه ها، ساختارهای حمل و نقل، پل ها و تونل ها
-   طراحی فضاهای شهری، میدان ها و پیاده راه ها
-   طراحی منظر راه ها
-   سازماندهی بازسازی های شهری
-   ساماندهی مناظر طبیعی، تاریخی و توریستی
-   حفاظت از باغ های تاریخی
-   برنامه ریزی ساخت مخازن، سدها، نیروگاه ها و صنایع بزرگ
-   ارزیابی محیط و منظر، ارائه طرح برای مدیریت سرزمین و آمایش آن